Kultura i sport

Szlaki turystyczne

Wycieczkę rozpoczynamy w rejonie mostu na Lubczy w tzw. Boguchwale Dolnej. W tym miejscu w czasie II wojny światowej partyzanci BCH i 39 Placówki AK stoczyli w lipcu 1944 roku potyczkę z Niemcami. Kierujemy się dalej ulicą Cichą, mijając po lewej stronie dawny młyn, a później gorzelnię, po prawej zaś stronie stadion LKS "Motor". Dochodzimy do ulicy Tkaczowa, którą idziemy około 300 metrów, skręcając później w wylot ulicy Grunwaldzkiej. Idąc dalej ulicą (dawny stary trakt przez wieś), mijamy zabytkowy dom drewniany nr 22 z 1890 roku, kapliczkę z 1879 roku ufundowaną przez Piotra i Agatę Tobiaszów oraz Michała Majchrzyckiego, z wizerunkiem Matki Boskiej i w pobliżu domu parafialnego kolejną kapliczkę z 1901 roku, nr pos. 78.

Ulica skręca w prawo, zostawiając po lewej stronie stary kościół parafialny, otoczony murem fundowanym przez Straszewskich z połowy XIX wieku, a po prawej stronie w otoczeniu jabłoni zabytkową plebanię z XVIII wieku. Przechodzimy w pobliżu pomnika Grunwaldu wzniesionego w 1910 roku z inicjatywy i finansowego wsparcia inż. Klaudiusza Angermana i znajdujemy się przy bramie dawnego, głównego wjazdu do zespołu pałacowego. Spotykamy tu figurę św. Jana Nepomucena. Mijając przystanek autobusowy - "Grunwald" docieramy do pałacu w Boguchwale - podziwiając pozostałości wspaniałego drzewostanu dawnego parku dworskiego.

Rzeszów - Boguchwała (7 km)

Dojeżdżamy do Rzeszowa i tu kierujemy się w stronę "Olszynek" przy ul. Chopina. W pobliżu Filharmonii Rzeszowskiej skręcamy w lewo i dochodzimy do Wisłoka. Dalej idziemy wzdłuż jego biegu w miarę wygodnym deptakiem, aż dochodzimy do zapory. Następnie obok zalewu, mijamy dawne kąpielisko i rejon tzw. Lisiej Góry. Idąc dalej dochodzimy do ogrodzenia Zakładu Uzdatniania Wody, omijamy je drogą polną w prawo - obok ogródków działkowych.

Dochodząc do Wisłoka idziemy jego brzegiem - wałem ochronnym i dochodzimy do Boguchwały niedaleko tzw. betoniarni. Wycieczkę można zakończyć na wysepce leżącej niedaleko pałacu, w miejscu dawnego stawu.

Boguchwała - Racławówka Zabierzów - Zgłobień - Niechobrz - Mogielnica (14 km)

W Boguchwale po przejściu przez tory kierujemy się wzdłuż ul. Bocznej Technicznej, dochodząc do rzeczki Lubcza. Droga następnie skręca w lewo między polami Boguchwały i tzw. Zagród oraz Zwięczycy - cały czas idziemy lewym brzegiem Lubczy - dochodząc do asfaltowej drogi Racławówka-Niechobrz. Teraz idziemy w kierunku Niechobrza i za piekarnią skręcamy w prawo w kierunku stadionu. Przechodzimy obok niego, a następnie skręcamy w lewo, polną drogą obok zabudowań Radzielówki (przysiółek). Stąd rozciąga się ładny widok na kościół w Zabierzowie z XVIII wieku.

Ta polna droga prowadzi nas do innej "wyszutrowanej" między Zgłobniem, a Niechobrzem. Na krzyżówce skręcamy w prawo i dochodzimy do Zgłobnia koło szkoły. Ze Zgłobnia idziemy ubitym traktem do Niechobrza (trasa pielgrzymów z Kultu Maryjnego w Niechobrzu). Traktem tym z Niechobrza po zwiedzeniu Sanktuarium NMP Nieustającej Pomocy z obrazem i świątynią z 1969 roku dochodzimy do Mogielnicy. Powrót autobusem do Rzeszowa.

Boguchwała - Mogielnica - Lutoryż - Czudec (13 km)

Wyjście z Boguchwały w kierunku przysiółka Gaj i dalej do wzniesienia nad wsią Mogielnica. Schodzimy do tej wsi i następnie kierujemy się na końcowy przystanek autobusowy. Dalej wzdłuż żółtego szlaku, pięknym lasem, w kierunku południowym docieramy do granic Lutoryża.

Za Lutoryżem na polance z figurką jest skrzyżowanie szlaków żółtego z czarnym. Schodzimy ze wzgórza za szlakiem czarnym w stronę Czudca. W samym miasteczku ciekawym do zwiedzenia jest ryneczek ze starą zabytkową zabudową oraz kościół parafialny z I poł. XVIII w. Powrót PKS lub pociągiem. Trasa punktowa do Górskiej Odznaki Turystycznej.

Wisłoczanka - Działy Babickie - Lutoryż - Mogielnica (12 km)

Od początku trasy prowadzeni jesteśmy żółtym szlakiem tzw. "Dookoła Rzeszowa" poprzez wzniesienia, ostępy leśne, głębokie jary i strumienie. Wycieczka tym odcinkiem szlaku żółtego wiosną lub jesienią może dostarczyć wielu wrażeń miłośnikom pięknych krajobrazów. Z Wisłoczanki idziemy wzdłuż głównej drogi w kierunku Babicy, by następnie skręcić w prawo między zabudowania i przez wąwóz, a następnie utwardzoną drogą pod linią wysokiego napięcia dotrzeć do lasu. Lasem dojdziemy na skraj Lutoryża, a później do Mogielnicy, skąd autobusem możemy wrócić do Boguchwały.